Informacje Techniczne PDF Drukuj Email

Fiesta R2 została po raz pierwszy wprowadzona na trasy rajdowe w Rajdzie Sardynii 2009. Auto powstało w oparciu o nowy model B299 i jako następca udanego modelu Fiesta ST Gr. N. Podobnie jak ST, Fiesta R2 ma potencjał do odnoszenia sukcesów w swojej klasie, aczkolwiek poddano ją nieco bardziej zaawansowanym modyfikacjom niż wersję Gr. N.

Chris Williams, Główny Inżynier odpowiedzialny za rozwój R2, wyjaśnia: "Przepisy Grupy N, do których musieliśmy się zastosować tworząc Fiestę ST spowodowały, że samochód musiał być zbudowany na bazie wersji produkcyjnej, co automatycznie narzuciło wiele ograniczeń. Inżynierowie produkcji tworzący ST w wersji drogowej musieli spełnić niezliczoną ilość kryteriów takich jak: hałas, wibracje, emisja spalin, osiągi oraz zachowanie auta na drodze. Przepisy R2 pozwoliły nam z kolei zróżnicować fabryczne mechanizmy i wyselekcjonować najlepsze elementy z katalogu producenta, aby zwiększyć sportową konkurencyjność auta".

B299 to pierwszy w pełni światowy samochód Forda. Fiesta R2 projektowana pod kontrolą Williamsa będzie mile widzianym dodatkiem w rajdach na poziomie krajowym jak i międzynarodowym. Poniżej przedstawiamy kluczowe rozwiązania techniczne oraz komentarz Williamsa na temat technologii jakie on i jego grupa inżynierów zastosowali w samochodzie.

SILNIK

Silnik to 1,6l Zetec 16V 1598cm3 Ti-VCT, 4-cylindrowy, 16-zaworowy rzędowy DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu. Głowica i blok wykonane są ze stopów lekkich. Miskę olejową zmodyfikowano a samochód wyposażone w dedykowane wsporniki mocowania silnika przyspawane do nadwozia. "Mocowanie silnika znajdujące się po prawej stronie wykonane jest ze skrawanego aluminium, natomiast mocowanie skrzyni biegów po lewej stronie zostało zespolone z obudową skrzyni biegów co zaowocowało zmniejszeniem wagi, zwiększeniem wytrzymałości oraz obniżeniem ceny mocowań silnika", wyjaśnia Williams.

Zestaw modyfikujący silnik składa się z tłoków, korbowodów, wałków rozrządu, sprężyn zaworowych, wtryskiwaczy, obudowy filtra powietrza oraz samego filtra, świec zapłonowych, a także zestawu przegród miski olejowej.

Silnik wytwarza moc o wartości 170 KM przy 7500 obr./min oraz moment obrotowy o wartości 192 Nm przy 5700 obr./min.

ZAWIESZENIE

Zawieszenie składa się z regulowanych amortyzatorów Reiger ze sprężynami Eibach oraz górnych mocowań z łożyskami sferycznymi z przodu i z tyłu. Przednie amortyzatory mają regulowaną siłę dobicia i odbicia. Zawodnicy mogą również zmieniać geometrię zawieszenia (pochylenie przednich kół) przy użyciu podkładek. Podobny system został użyty w Fordzie Focusie WRC. Tylna belka zawieszenia pochodząca z fabrycznego samochodu została wzmocniona.

W przeciwieństwie do połączenia sworzniowego znanego z Fiesty ST, przednie zawieszenie R2 posiada obustronnie mocowany sworzeń zwrotnicy. Williams wyjaśnia: "R2 wyposażono w złącze pośredniczące bezpiecznie umieszczone w zwrotnicy oraz łożysko sferyczne - w przeciwieństwie do złącza kulowego - łączące dolny wahacz. Zastosowaliśmy fabryczne zwrotnice. W celu zwiększenia marginesu bezpieczeństwa oraz siły mocującej, użyliśmy pięciośrubowych piast zamiast standardowych czterośrubowych".

HAMULCE

Przednie fabryczne zaciski zostały wymontowane i zastąpione lekkimi czterotłoczkowymi zaciskami sportowymi. Wspomaganie hamulców zostało usunięte, aby polepszyć wyczucie pedału hamulce. Przepisy Grupy R stanowią, że przewody hamulcowe mogą zostać uproszczone do standardowego układu H z regulatorem balansu hamulców w przeciwieństwie do układu hamulcowego o podwójnym obwodzie i typie znanym z Fiesty ST. Tarcze hamulcowe AP o średnicy 285mm (szuter) lub 310mm (asfalt) korzystają ze wspólnych zacisków.

Tylne hamulce bębnowe zostały zastąpione hamulcami tarczowymi AP (280 mm) wywodzącymi się z Forda Focusa oraz jednotłoczkowymi zaciskami. Tym razem w standardowym zestawie znajduje się również pionowy hamulec ręczny.

NADWOZIE

W przeciwieństwie do przepisów Grupy N, specyfikacja R2 zezwala na usunięcie zbędnych paneli i wsporników. "Pozwala to na znaczące zmniejszenie wagi." - tłumaczy Williams. "Chcemy jak najbardziej zbliżyć się do dozwolonej w klasie wagi 1030kg, co jest znaczącym obniżeniem masy w porównaniu z Fiestą ST". Auto wyposażone jest w gniazda podnośnika. Istnieje również możliwości liniowego zgrzewania nadwozia.

KLATKA BEZPIECZEŃSTWA

"Używamy wielopunktowej klatki bezpieczeństwa ze stali T45, która jest lżejsza i wyraźnie sztywniejsza niż klatka Fiesty ST. Belki drzwi mają taki sam rozmiar, układ oraz wykonane są z tych samych materiałów co belki drzwi używane obecnie w Fordzie Focusie WRC. Wydatnie zwiększa to bezpieczeństwo", powiedział Williams. Klatka bezpieczeństwa mocowana jest do punktów zawieszenia. Pozycja za kierownicą została zoptymalizowana. W celu dodatkowego wzmocnienia konstrukcji zastosowano przednią belkę klatki bezpieczeństwa. Do budowy klatki potrzebne jest 35 metrów materiału T45, który zostanie dostarczony w formie zestawu. Zestaw taki może być zamontowany wyłącznie przez warsztat posiadający homologację ASN.

OCHRONA NADWOZIA

"Osłona miski olejowej jest lżejsza i sztywniejsza niż ta użyta w Fieście ST. Kompozytowa osłona zbiornika paliwa - kolejne rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo - została przeniesiona z wersji ST do wersji R2", wyjaśnia Williams.

SKRZYNIA BIEGÓW

W R2 zastosowano opracowaną przez Sadev pięciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów z płytkowym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu i wzmocnionymi półosiami napędowymi. Dedykowana obudowa skrzyni biegów została opracowana specjalnie dla Fiesty R2. Mechanizm przekładniowy jest bardzo prosty i składa się z prostego drążka oraz przegubów kulistych. "Półosie napędowe zostały wzmocnione na całej długości. Przegub trójramienny przeniesiono z modelu produkcyjnego i jest znacząco większy niż ten stosowany w Fieście ST, co dodatkowo zwiększa wytrzymałość R2." - powiedział Williams. Sprzęgło zostało wzmocnione. ECU opracowane przez Pi Research wyposażone jest w opcję zmiany biegów bez zdejmowania nogi z gazu sterowaną w pętli zamkniętej (z ang. "closed loop").

UKŁAD WYDECHOWY I KOLEKTOR

Układ wydechowy wraz z kolektorem produkcji Pankl wykonany jest ze stali nierdzewnej spawanej techniką TIG. Do układu dołączono katalizator z homologacją FIA zgodny z limitem 98 dB przy 4500 obr./min.

WNĘTRZE

W standardowym zestawie R2 znajdują się fotele Sparco ADV z zagłówkami chroniącymi przed uderzeniem bocznym, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa Sparco z szybko zwalniającymi zamkami. "Zastępcze boczki drzwi również znajdują się w standardowym zestawie i zostały zaprojektowane tak, aby ograniczyć ich ciężar i dopasować do klatki bezpieczeństwa", podsumowuje Williams.

ELEKTRYKA

Fiesta R2 została wyposażona w powlekaną wiązkę do podłączenia dodatkowych wskaźników. W jej skład wchodzi również przycisk Ford Power uruchamiający samochód oraz elektryczny system przeciwpożarowy.

Zadaj pytanie